torsdag 13 december 2012

Lily, de visste inte vad de gjorde.


frosten på fönstret och jag saknar dina händer som skulle ha väckt mig denna morgon. denna dag som jag tillägnar dig. mitt ljus, mitt eviga ljus. Lily, om du var här nu skulle jag hålla dig tätt intill mig och känna ditt hjärta slå mot mitt. om du var här nu skulle vi ha sett på julkalendern tillsammans, ätit pepparkakor till frukost och tittat på luciatåget från tv-soffan. om du bara var här.

jag är en mycket bättre människa nu. jag är friare, varmare, känslosammare. jag vågar känna. men jag vacklar. jag är lindansösen som inte övat tillräckligt, fågeln med bruten vinge. mina ben viker sig, i min bröstkorg river orosfåglarna och det skriker i mina öron av förtvivlan. jag är så trött, så trött. det har gått så många år och för varje år som går förändras världen ännu mer och jag hann inte ens uppfatta den innan. världen som ständigt är i rörelse. även när jag står still och tittar på, vid sidan.

jag hatar. tröttheten grundar sig i hatet. jag hatar den värld som inte såg mig. jag hatar de som lät dig dö, Lily. ännu mer än han som jag älskade och som sen dödade dig. jag hatar de som skulle vara mina föräldrar men istället valde att tortera mig dag ut och dag in med sina sjuka manipulationer och övergrepp. jag hatar mina minnen och vill helst av allt förneka allt och låtsas som ingenting. låtsas som om de hade rätt. att jag bara har livlig fantasi, att ingenting är sant.

jag vill inte minnas hur de trängde in i mig en efter en. jag vill inte minnas hur jag lärde mig att sex löste ångest. jag vill inte minnas hur jag nio år gammal förförde pappa för att mamma hade lämnat mig. jag vill för fan inte ha min historia. jag vill inte minnas när vi satt under fönsterblecket och lyssnade i flera dygn, för att någon skulle komma och se oss. jag vill inte minnas hur min mamma lärde mig att jag var fel på alla sätt det bara går, att jag var ond och dålig. att om jag inte hade ont så hade jag inte rätt att finnas. jag orkar inte minnas. vad hade jag gjort? vad hade jag gjort för att hamna i deras klor?

ingenting. jag var som Lily skulle ha varit. ett oskyldigt barn med helt normala behov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar